Taide eroaa
tieteestä radikaalisti, sillä taide vastaa ihmisten tarpeeseen
merkityksille ja luo puitteet niiden synnylle. Taide ei ole
viestinnän väline, eikä taideteos ole taiteilijan idean kuvitus.
Sen merkitykset ei avaudu siten, että kysyy ”mitä taiteilija on
tällä tarkoittanut?”. Viestinnässä tulkinnan mahdollisuus
pyritään minimoimaan. Tulkintaa pidetään usein väärin
ymmärtämisenä ja tulkintaa sallittaessakin, niin siihen halutaan
vaikuttaa. Eli viestinnällä on selkeä päämäärä ja toivottu
vaikutus. Taideteos sitä vastoin on avoin tulkinnoille.
Taideteokseen pätee sama kuin luontoon, se ei itsessään tarkoita mitään, mutta tyhjiön lailla se imee itseensä merkityksiä. Taiteilijalla voi olla, ja monesti onkin, omat
tavoitteensa ja tulkintansa teoksestaan. Mutta hänellä on myös
sokeat pisteensä ja oma horisonttinsa, jonka taakse hän ei näe.
Taideyleisö täydentää teosta omilla tulkinnoillaan ja osa
merkityksistä avautuvat vasta ajan kuluessa. Yhteisö vaalii ja
kasvattaa sen, minkä taiteilija on synnyttänyt, jotta se voisi
täydentyä. Vaikka taide onkin hidas ja elämä lyhyt, kuten sanonta
kuuluu, ei taidekaan ole ikuista. Kun teos on täydentynyt se alkaa
myös tyhjentyä ja menettää yhteisöllistä ajankohtaisuuttaan.
Tällöin se muuttuu lähinnä museo- tai keräilyobjektiksi.
Ajankohtaisuutta ja yhteisöllisyyttä ei kuitenkaan pidä sekoittaa
populismiin ja muodikkuuteen. Taide voi olla syvässä ristiriidassa
yhteisön senhetkisten arvojen kanssa ja sen ajankohtaisuus saattaa
paljastua vasta myöhemmin.
Teknologinen
ajattelu vaikuttaa myös taiteeseen ja kielen käyttöön siitä
puhuttaessa. Tieteeseen ja teknologiaan viittaavia ilmaisuja
käyttävät nimenomaan taiteilijat itse saavuttaakseen uskottavuutta
ympäristössä, joka arvostaa tieteellisyyteen sisältyvää
johdonmukaisuutta ja hyötyajattelua. Luomista kuvataan usein
prosessina, mikä vie ajatukset kemiallisiin prosesseihin ja
teollisuuden tuotantoprosesseihin. Tuotanto ja siitä johdettu
tuotteliaisuus ovat myös suosittuja sanoja kuvaamaan taiteilijuutta.
Suorimmin tieteen kanssa kosiskellaan kutsumalla omaa taiteellista
toimintaa tutkimukseksi. Tätä olen monesti kohdannut
taidenäyttelyiden lehdistötiedotteissa, joissa taiteilijat kertovat
tutkivansa jotakin taiteen avulla. Sen lisäksi, että tällaisella
tutkimuksella ei suurimmaksi osaksi ole tieteellistä arvoa se myös
muuttaa taiteen instrumentiksi jonkun päämärän saavuttamiseksi
taiteen ulkopuolella. Tämän myötä taiteesta tulee osa
teknologista ajattelua ja sen asemaa taideteoksena voidaan myös
kyseenalaistaa. Vaikka monissa tapauksissa voin arvostaa sitä, mitä
taiteilijat tekevät yhteisön tai ympäristön hyväksi, niin
periaatteessa kannatan Ad Reinhardtin ajatusta, että taide on
taidetta ja muu on muuta. Kuten tiedettäkin on taide sovellettavissa
erilaisiin tarkoituksiin, mutta silloin se muuttuu taiteesta joksikin
muuksi. Taiteen ja yleisön vapaus tulkinnoille ja merkitysten
luomiselle on riippuvainen taiteen suvereniteetista. Taiteen ei kuulu
olla rajoja ylittävää ja päämäärään suuntautuvaa, vaan
rajatonta ja suunnatonta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti