Sokean
jäniksen hyppely
Helsinki
23.1.2015
Sanonta carpe diem
(Horatius 65 – 8 eaa.) (suom. tartu hetkeen) on
vuosituhansien yli pidetty viisautta sisältävänä elämänohjeena.
Itse aloin kuitenkin kyseenalaistamaan tätä viisautta äitini
sairastuttua muistisairauteen. Äiti oli todellakin tarttunut
hetkeen. sillä hän oli sen vankina. Hän oli menettänyt sekä
lähimuistinsa, että suuren osan historiastaan. Hänellä ei
myöskään ollut tulevaisuutta eikä toivoa. Mitä hetkessä
eläminen hänelle merkitsi? Todellisuus oli muuttunut hänelle
hämmentäväksi ja pelottavaksi, eikä hän enää kyennyt
suunnistamaan tässä maailmassa – ei tunnistamaan eikä
tulkitsemaan sen ilmiöitä. Ajoittain hänen hetkensä olivat kauhun
hetkiä, joissa oli outoja muotoja, vieraita ihmisiä ja pelottavia
valoilmiöitä.
Äidin kohtalo sai
minut oivaltamaan muistojen todellisen merkityksen ja arvon. Ihminen
on täysin riippuvainen kokemuksistaan jotka ovat tallentuneet hänen
muistiinsa ja kehoonsa. Niiden avulla ihminen pystyy paikantamaan
itseään maailmassa ja toimimaan siinä. Muistot myös muodostavat
yhdessä kielen kanssa identiteetin ja yhteenkuuluvuuden tunteen
yhteisössä.
Kehotus tarttua
hetkeen sisältää oletuksen, että aikaulottuvuudet mennyt ja
tuleva ovat tavoittamattomissa ja epätosia, eivätkä siis yhtä
huomionarvoisia. Mutta menneisyyttä ei voi ohittaa, sillä se on
läsnä kaikkialla, sekä ihmisessä että hänen ympäristössään.
Se vaikuttaa nykyisyyteen ja antaa selityksen vallitsevalle
tilanteelle. Myös tulevaisuus on otettava huomioon nykyhetkessä,
sillä se mitä teemme nyt suuntautuu ja vaikuttaa tulevaan.
Inhimillinen toiminta on eri vaikutteiden verkossa ja eläminen
solmii tähän verkkoon uusia silmuja. Nykyhetki on verkossamme
kaikkein pienin yksikkö ja tavallaan epätodellisin, sillä se
karkaa jatkuvasti käsistämme. Menneisyys ja tulevakin on ne
aikamääreet, joita voimme mielessämme pysäyttää, ajatella ja
tulkita. Ilman historian tajua ja tulevaisuudennäkymiä yksilön ja
yhteisön elämä muuttuu sokean jäniksen hyppelyksi, jossa aika
nykii eteenpäin ja olemisen laajuus jää näkymättömäksi.
Lapset kuitenkin
saivat minut pohtimaan asiaa myös toisesta näkökulmasta. Kuten
muistisairaalla on myös lapsen menneisyyden ja tulevan rajat
lähellä. Myös lapsi on sidottu nykyhetkeen, joka on täynnä uusia
ja vieraita ilmiöitä. Silti lapset eivät vaikuta olevan
kauhuissaan ja eksyksissä, vaan uteliaita ja helposti innostuvia. He
näyttävät toteuttavan sanonnan carpe diem vaistomaisesti ilman
ponnisteluja. Tämä voi osittain johtua siitä, että lapsen kokemus
maailmasta vieraana ja outona ei ole yhteydessä mielen
rappeutumiseen ja menetykseen kuten muistisairaalla – lapsella
maailma ei ole sulkeutumassa vaan avautumassa. Jokainen alkava päivä
on uusi elämä, jonka loppuminen ei käy mielessäkään. Mutta myös
lapsi voi joutua pelkojen ja ahdistuksen valtaan. Hänen
selviytymisensä on täysin riippuvainen vanhempien tuesta ja
suojasta, sillä jos maailma vyöryisi lapsen ylitse kaikella
voimallaan hänen psyyke ei kestäisi sitä. Vanhempien tehtävä on
suodattaa todellisuutta, niin että lapsi voi turvallisesti ja
vaiheittain irtaantua vanhemmistaan ja itsenäistyä. Jos lapsi liian
varhain jätetään yksin selittämättömien kokemusten ja
vastaamattomien kysymysten kanssa, niin pelot ja itsetunnon
vajavaisuus jäävät pysyviksi. Niitä on hyvin vaikeata korjata
myöhemmällä iällä.
Toinen selitys
lapsen kykyyn elää hetkessä on aikuisesta poikkeava asema
suhteessa luontoon ja kulttuuriin. Lapsi ei ole vielä täysin
sulautunut yhteisöönsä ja kulttuuriinsa, vaan on lähempänä
luontoa ja luonnonmukaista. Suhde ympäristöön, kuten puihin,
autoihin ja taivaaseen on välittömämpi ja intensiivisempi.
Vanhemmat ja yhteisö kasvattavat lasta irtaanuttaen hänen luonnosta
ja ottaakseen hänet osaksi yhteisöä. Tähän on monissa
kulttuureissa omat riittinsä, jotka ovat meilläkin säilyneet
pitkään esimerkiksi konfirmaation muodossa. Varttuessamme
vieraannumme yhä enemmän luonnosta ja kiinnitymme voimakkaammin
kulttuuriimme. Hetkessä eläminen käy vaikeammaksi ja
tiedostaessamme ajan tiedostamme myös oman kuolevaisuutemme. Tämä
on hinta, jonka maksamme kulttuurimme perustamisesta ja
ylläpitämisestä. Pelkästään nykyhetkessä eläminen on
vastuutonta elämää, johon lapsella on oikeus ja jonka voimme suoda
joillekin muillekin, mutta vastuullinen elämä vaatii historian ja
tulevaisuuden huomionottamisen. Molempia emme voi saada, sillä jos
todella eläisimme hetkessä, kuten luonnon eläimet, niin hintana
olisi kulttuurimme surkastuminen.
Olen vetänyt sen
johtopäätöksen, että pyrkiessämme hyvään elämään on tietoisuus sekä tästä hetkestä että
menneisyydestä ja tulevasta oltava tasapainossa. Ihmisen oleminen on kehollista, eikä se ole
mahdollista muuta kuin nykyhetkessä. Lapsuusajan ympäristön intesiivisen
kokemisen säilyttäminen rikastuttaa elämää. Liiallinen
sentimentaalinen muistoihin jumiutuminen ja pilvilinnojen
rakentaminen tulevaisuuteen johtaa elämättömään elämään.
Mutta muistojen vaaliminen ja tulevaisuuteen suuntautuminen ovat
nekin tärkeitä ja välttämättömiä. Ilman muistamista tulemme
juurettomiksi. Muistojen avulla kirjoitamme elämästämme tarinan,
josta nousee esille syitä ja merkityksiä nykytilanteellemme.
Tulevaisuutta ajatellessamme otamme suunnan teoille ja valinnoille.
Aina ei ole aidosti olemassa aito valinnan mahdollisuus, mutta
silloin kuin valinta on mahdollinen siitä tulee eettinen kysymys.
Tässä mielessä eksistentialisti Jean-Paul Sartre (1905 -
1980) oli oikeassa näkemyksessään, että ihminen on vapaa valitsemaan ja hän kantaa
itse vastuun valinnoistaan myös silloin kun hän jättää
valitsematta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti