Hufvudstadsbladet konstrecension 2.2.2014
Undermedvetandets källargångar
Simo Ripatti har tagit galleriutrymmet
i besittning på ett mycket konkret sätt.
Simo Ripatti
Varasto
Galleri Sculptor, Södra kajen
12. Till 9.2.
När man går in i galleriet går man
samtidigt igenom verket Varasto som gett utställningen dess namn.
Först därefter är det möjligt att betrakta verket utifrån.
Simo Ripatti har byggt ett förråd med
tre bås som liknar de lagerutrymmen vi finner längst nere eller
högst uppe i närapå varje höghus. Tillsammans med
belysningsarmatur som är typisk för dessa utrymmen är detta
tillräckligt för att förmedla den stämning man upplever när man
tagit hissen till bottenvåningen, gått ännu en trappa ner och
öppnat den tunga plåtdörren.
När man stigit in i den halvmörka
korridoren som kantas av invånarnas förråd befinner man sig i
husets undermedvetna. Där finns det som vi inte vill hålla synligt
uppe i våra bostäder. Det är gåvor vi inte ville ha men som inte
kan kastas, julgranspynt och skidor som väntar på sin säsong och
prylar som förlorat sin funktion men bär på så många minnen.
Ripatti som förflyttat lagret in i ett
galleri har därmed förvandlat det till konst – till något som är
offentligt. Verket Varasto förkunnar på sitt tystlåtna sätt att
konstnären bör våga sig ner i de samhälleliga och kulturella
källargångarna för att sedan hämta upp en flyttlåda och öppna
den för oss.
Konsten lyfter fram det som annars
hotar falla i glömska eller som man medvetet försöker hålla
undangömt. Konsten får därmed terapeutens roll i kulturen som
avslöjar hur undermedvetandet styr patientens beteende.
I verket Hiilipitoinen (Kolhaltig) går
Ripatti ännu längre i sitt minimalistiska uttryck. Högt uppe,
nästan i taket, finns tiotals uppspända trådar som korsar
varandra. Dessa trådar, som delvis är svärtade med kol, bildar
tillsammans med en skickligt gjord belysning ett moln som svävar
ovanför oss. Men det är ett konstruerat moln som är nästan
arkitektoniskt. Det är som en tankekonstruktion – en utopi.
Det eteriska i detta verk är raka
motsatsen till det konkreta och materialistiska i verket Varasto.
Hiilipitoinen är ett luftslott som varnar för utopiers
opålitlighet.
Vardagligt och sublimt
Det tredje och
sista verket på utställningen är också det mest hemlighetsfulla.
Ripatti har hängt upp vita gardiner i två av galleriets fönster. I
katalogen får man veta att också en motor ingår i verket och när
man tittar noga kan man upptäcka en rörelse i den ena gardinen. Men
rörelsen är så liten att den lika gärna kunde bero på
luftdraget. Här har konstverket blivit en del av sin omgivning till
den grad att det kan passeras obemärkt.
Den finska titeln är Hetken vailla
asukkaita som kunde översättas till Ett ögonblick utan invånare.
En gardin öppnar eller stänger hemmet
för världen utanför. Att dra för gardinerna om kvällen och att
dra från dem på morgonen är inte bara en funktionell handling utan
också en ritual i vardagen som ibland utestänger ljuset och ibland
mörkret.
Det tunna glesa tyget i gardinen i
Ripattis verk för tankarna till en slöja och därmed till oskulden
och dess sårbarhet.
Simo Ripattis verk avslöjar
tillräckligt för att fantasin skall vakna och locka till tolkningar
men trots det behåller verken sin gåtfullhet. Det finns en spänning
i dem där det vardagliga möter det sublima.
I barndomen är den mest alldagliga
omgivningen full av mysterier som sätter i gång vår fantasi.
Kanske konsten kan återuppväcka en del av denna förmåga som
gjorde livet till ett spännande äventyr.
Johan Vestin
Publicerad:
2.2.2014 17.48
http://hbl.fi/kultur/recension/2014-02-02/562901/konstrecension-undermedvetandets-kallargangar
Hufvudstadsbladet Gallerirundan 13.8.2013
Varierande men balanserat
Matti Vainio
Galleri Katariina, Kalevagatan 16. Till
25.8
.
.
Trots att det finns målningar på
utställningen är det teckningarna som dominerar. Matti Vainio är
en utmärkt tecknare med en utvecklad teknik som trots det inte
övergått till ett manér.
Verken varierar i både teknik och stil
men är alltid lika övertygande. Bildytan är ofta uppdelad med
gränsdragningar och förskjutningar vilket skapar dynamik och
spänningar i bilderna.
Motivet är alltid människan,
ensam och isolerad eller i förhållande till andra – ofta
bådadera. Vainio är en filosofisk konstnär som observerar sin
omgivning, grips av förundran och bearbetar denna känsla i sina
teckningar. Han avbildar människans yttre men försöker nå det
inre – hur det är att vara.
Publicerad:
13.8.2013 11.22
Självupplevt främlingskap
Sanna Käsmä
Glaspalatsets galleri, Mannerheimv.
22–24. Till 18.8.
Sanna Käsmäs fotokonst handlar om
främlingskap och utanförskap som hon själv upplevt, men hon för
problematiken utanför sig själv på ett lyckat sätt. Hon kallar
sina bilder för självporträtt men använder andra människor
som modeller när hon fotograferar. Dessa är färgade människor i
en omgivning som är mer eller mindre finsk. Tydligast är denna
kontrast i fotot på en mörkhyad flicka med ett frontmannahus i
bakgrunden.
Bilderna för tankarna till de känslor
människor genomlever då de försöker anpassa sig till en främmande
miljö och kultur. Fotona är således även ett samhälleligt
ställningstagande utan att de skulle försöka ge svar på
dagspolitiska frågor. Käsmä litar på publikens egen förmåga att
göra tolkningar och konstens förmåga att påverka.
Publicerad:
13.8.2013 11.18
Hantverket dominerar
Ole Härmälä
Galleri Nunes, Norra Järnvägsgatan
17. Till 18.8.
I Ole Härmäläs skulpturer där han
kombinerar träsnideri med bronsgjutning går tekniken framför
konceptet. Att han kallar sina människofigurer för sömngångare
är träffande, för verken saknar kontaktyta till den omgivande
verkligheten. Arbetena är välgjorda men Härmäläs behov att
påvisa hantverkarskicklighet hämmar styrkan i uttrycket.
Detta är dock inte hela sanningen utan
det finns några undantag. I verket Dvala är människofiguren bara
delvis framträdande och i Vingar samt Låga har människan
försvunnit helt. Dessa verk med enklare lösningar är befriade från
knåpandet och innehåller betydligt större styrka. I synnerhet
lågan har rörelse och en lätthet som lyckas förmedla eldens
väsen. De nämnda verken tyder på att konstnären är i utveckling
mot rätt riktning.
Johan Vestin
Publicerad:
13.8.2013 11.14
http://hbl.fi/kultur/recension/2013-08-13/486231/gallerirundan-hantverket-dominerar
Hufvudstadsbladet
Hufvudstadsbladet
Bokrecension 27.4.2012
Anarkisten Alvar Aalto
Alvar Aalto kuvataiteilijana
Erik Kruskopf
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura,
Helsingfors 2012.
Arkitekten Alvar Aalto (1898–1976)
har lämnat ett permanent avtryck i den bebyggda miljön i Finland.
Vi har lyft upp honom till en ikon i galleriet av nationella stormän,
men trots allt är inramningen för trång. Det framgår i Erik
Kruskopfs bok Alvar Aalto kuvataiteilijana som kartlägger de områden
av Aaltos verksamhet som ligger utanför arkitekturen och
formgivningen.
Aalto var en internationell aktör med
nära kontakter till framstående konstnärer. Han följde med vad
som hände inom den samtida konsten och hade ett sensibelt sinne för
trenderna. Aalto målade även själv och lämnade efter sig en
respektabel produktion, särskilt om man beaktar att han var en
upptagen och efterfrågad arkitekt.
Kruskopfs forskningsområde sträcker
sig från Aaltos barndom fram till den sista oljemålningen före
hans död. I bokens första kapitel Pennans filosofi finns en bild
där den fjortonårige Alvar poserar med palett och penslar omgiven
av en samling egna målningar.
Det är tydligt att denna unga man hade
större ambitioner inom konsten än tonåringar i genomsnitt.
Aalto tog lektioner i oljemålning och även efter att han valt
arkitektyrket upptog bildkonsten en betydelsefull plats i hans liv.
Redan som sjuttonåring hade Aalto
förmågan att omsätta sina kunskaper i pengar. Han ritade vinjetter
för tidningen Keski-Suomi och efter slutförda studier, då han inte
längre fick ekonomiskt stöd hemifrån, kunde Aalto dryga ut sin
kassa genom att skriva utställningsrecensioner i pressen.
Ville inte ställa ut
Att Aalto som bildkonstnär sedermera
utvecklades till en abstrakt informalist och inte en konstruktivist
kan verka överraskande men kastar även ett ljus på de personliga
egenskaper som bidrog till hans framgångar inom arkitekturen. Aalto
lät sig inte begränsas av förutbestämda förväntningar och
kritiserade själv det rent rationella tänkandet inom arkitekturen.
Kruskopf kallar Aalto för en anarkist vilket måste ses mot den
fördomsfria attityd Aalto hade.
Om Aalto hade ställt ut sina abstrakta
målningar – vilket han inte ville – hade han varit en
avantgardist i spetsen för finska bildkonstnärer. Själv har Alvar
Aalto beskrivit bildkonsten som en gren i sin verksamhet, där
stammen utgörs av arkitekturen.
Men målningarna verkar inta en alltför
självständig position för att endast kallas fingerövningar
underordnade arkitekturen.
Många sidospår
Det säregna bildmaterialet och titeln
på boken gjorde att jag med spänning väntade mig en djupdykning i
Alvar Aaltos bildkonst, men Kruskopfs text höll mig så länge i
detta förväntansfulla tillstånd att spänningen mattades av lite
innan författaren kom till själva huvudämnet. Kruskopf beskriver
utförligt Aaltos ungdomsår och boken innehåller många sidospår
utanför det egentliga konstnärliga skapandet. Dessa är delvis
berättigade och erbjuder intressant läsning men jag hade önskat
att tyngdpunkten tydligare legat på det som titeln utlovade.
Det mest intressanta i boken, förutom
de fina bilderna, är kontrasten mellan Aaltos bildkonst och
arkitektur samt hans ambivalenta förhållande till bildkonsten –
sin egen och i allmänhet. Aalto utvecklades kanske inte till samma
fullkomlighet som bildkonstnär som inom arkitekturen, men Kruskopfs
bok gav mig en human bild av den berömde arkitekten. Fullkomlighet
kan verka slutet och stagnerat. Kanske ville Aalto med bildkonsten
undvika ett sådant tillstånd.
Alvar Aalto kuvataiteilijana är
utgiven på finska men innehåller resuméer på svenska och
engelska. I bilagorna finns bl.a. en katalog över identifierade verk
och Alvar Aaltos artiklar i Iltalehti 1921–1922 samt ett
personregister.
Johan Vestin
Publicerad:
27.4.2012 11.36
http://hbl.fi/kultur/recension/2012-04-27/bokrecension-anarkisten-alvar-aalto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti